Friday, December 22, 2017

LOGOS (2017)

kun ihmisen kasvot muistuttavat
universumia
on luontevaa asettua kasvoja  päin
kuulemaan mitä universumi puhuu
ketä muutakaan kuuntelisin?
kuka tietäisi paremmin?
näin minä ajattelin ja näin minä tein
kuuntelin puhetta
kuuntelin naurua
kuuntelin savua
kuuntelin aavaa hiljaisuutta
kuuntelin pimeydessä
kuuntelin auringonpaisteessa
kuuntelin törmäällä paisuneen joen
kuuntelin pyöreässä palatsissa vuorilla
kuuntelin pyörien päällä bemarissa
kuuntelin huutoa kimakasta huutoa
kuuntelin kirouksia  hypocrites! fuckerys!
kuuntelin lakeja
kuuntelin paasausta
kuuntelin hiljaista muminaa
kuuntelin kuiskauksia
kuuntelin opetuksia jotka olivat minulle yksin
- muut eivät näitä asioita käsitä -
kuuntelin puhetta joka ei ollut enää puhetta,
sillä tavalla,
viserrystä
kesken kaiken ilmeenkään värähtämättä.
Minunkaan ilmeeni ei värähtänyt.
Hän antoi minun katsoa omaan silmäänsä
ja minä näin merien korallit,
ja minä näin kipinän.
 

Etkö tiennyt että minulla on laiva?
Etkö ole nähnyt laivaani? Ha!

ja kävi niin kuin lapsena.
Setäni Kauko oli Sirkus Sariolalla töissä
ja kerran tivolin saavuttua kaupunkiin
hän valjasti aasin kärryjen eteen
ja tuli keskellä yötä meitä moikkaamaan!
Yhtä arvaamatta
hyväntekijäni kauniina kesäyönä liiti luokseni
läpi avaruuden kuohujen
vimmatulla vauhdilla
ihmeellisellä kantosiipisuihkarillaan kiitäen
kuin merten mehiläinen!
Aallot tyrskyivät iloisesti ja
riemua säesti turbosuihkarin rinnalla uivien delfiinien kööri.
Vertaansa vailla olivat hänen jekkunsa.
Voi veljet!
Mutta asiassa aina jämpti.
Tiesin että minua hän ei ikinä hylkäisi.
Hän oli minun puolustajani kaikissa
oikeusasteissa.
Olin väärässä tai en.
Hänellä oli yksi vaatimus vain:
minun oli luvattava etten ikinä tule vanhaksi
never grow old.
- Mutta jos makaat äitisi kanssa, kiroan sinut! -

Hän oli minun takuumieheni.

minun puolustajani 
- myös naisen itkua vastaan -
minut on merkitty
hänen siunauksensa sinetillä.
mutta jos halajan mielenlaatuni muuttuvan

yhtäläiseksi hyväntekijäni tajunnan
attribuuttien kanssa
minun pitää ensimmäiseksi ymmärtää 
että Äiti tietää kaiken
everything!
sinulla ei ole huolen häivää.
älä välitä muista ihmisistä
sinä et voi auttaa ihmisiä
ihmisiä ei voi auttaa
sinä olet jumalainen poika
Äiti antaa sinulle mitä tarvitset
Heität vaan pois kaikki bagsit
ja kauhot elämää.
Ymmärrät kai tämän?
- vaikka oletkin vielä baby!
niin kuin olinkin kun ne sanat sanottiin
ja yhä olen
crying baby
for awhile
silly gal.
mutta minun suruni.
se on erilainen kuin kenenkään muun ihmisen suru.
sillä siihen on oikeutettu syy.
se on syvällä samsaran taikinassa
jota vatkaan.
leipää osaan kyllä tehdä
sanoista.
muuntaa yksi toiseksi
ei ole kummoinen temppu.

yksi ja erityinen asia on
katsoa suoraan sisään universumiin.
toisen kerran.

logos palaa.




No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.