Tuesday, January 8, 2013

MATKOILLA JAMAIKALLA (2004)

Viiden aikaan aamulla
istun rupisella patiolla
kuuntelen kadunlakaisijan
luudan rapsutusta
ja annan kaiken olla.
Vastapäisen talon punaiseksi
rapattuun seinään on maalattu
isoin valkoisin puustaavein
C C SHOPPING CENTRE.
Meditaationi on korkea
viholliseni  heikko.
Mielen laajuus
on taivaan laajuus.
Alan tehdä runoa.
Tuulen huokaus
ainaisesta paahteesta voipunut
puhaltaa sen alas kadulle
Se on herättyään kuoppaisen
asvaltin päällystämä Ganges.
Eräs mies pysähtyy uomaan
heilauttaa kättään kaverilleen
kadun toisella puolen
what´ gwan?
kohentaa punaista lippistään
ja jatkaa laiskaa lipumistaan virrassa.
Sen aaltoilun metakka silppuaa aivoni.

Montako tuhatta kilometriä lensin
päätyäkseni torille nuuhkimaan
akasiapuusta sahattua lankun pätkää?
Liiton arkki tehtiin samasta puusta
valistaa laudan ylpeä omistaja
ja hiostaa veitsellä kevyesti
hinkaten puun pehmeää pintaa.
Historia on täällä valkoinen ruumiskirstu
josta arpiset kekälesilmämiehet
vuolevat venettä matkalle
Siionin kaupunkiin Afrikassa.
Meri on valtaisa
mutta montako kymmentä tuhatta
kilometriä vuotta on etäisyyttä
Pizza Hutin valkoisesta temppelistä
tien toiselle puolen jossa on syvä oja
ja sen reunalla iäkäs rastamies
kahta aasiaan juottamassa?

Kukkuloilla missä kasvavat
hedelmät ja jamssi
Bongo Everton näyttää laakson
jonka luona hän seisoo usein öisin
ja ihailee kuunvalosssa Luomista.
Notkelman vehreä kasvusto on
Evertonin ja Kaikkivaltiaan yhteistä kirjoitusta
josta minun lukutaidollani
ymmärtää vain huutomerkin.
Sen pisteenä on verenpurkauksen
punainen täplä tarhurin pupillien ympärillä.
George Bush Tony Blair
ja kaikki muut lännen sheriffit
näkevät myös punaista
tänne päin vilkaistessaan.
Heille intohimo vapauden kukoistukseen
merkitsee aina hälytystilaa.
Ananaksia Everton on istuttanut
laakson rinteeseen neljää lajia.
Niiden raaka oranssi hehkuu
räikeää psykedeelisen heräämisen kutsua.

Auringon laskettua minulle tarjotaan
inkiväärillä maustettua juhlajuomaa sorellia
Rastatohtorin pyöreässä talossa.
Pamistaan tohtorin taannoisesta
auto-onnettomuudesta.
Kaksi kristittyä kuoli kolarissa
mutta Rasta säilyi hengissä.
Tohtorin naurun kihinää seuraa jylinä.
Rasta merkitsee muutosta!
Ensimmäinen muutos on
vanhempien kulttuurin hylkääminen.
Jeesus Kristus on perseensuti!
Miksi ylistäisin perseensutia?
Tohtori kuulee sanani toistuvasti väärin
kun totean että vaikka seisonkin
yksinäisellä kivellä koko maailmaa vastaan
minulla ei ole vaikeuksia hyväksyä
oman äitini henkilöä.
Rasta väittää ankarasti vastaan
Ei ei et voi tehdä niin
tai minä kiroan sinut.
Sista Avril keskeyttää hänet ja korjaa:
minä en väittänyt voivani harjoittaa
seksiä, have sex, äitini kanssa
vaan että minä voin accept
hyväksyä hänet.
Rastatohtori muistuttaa että
jokainen jumalallinen tytär
on meidän äitimme.

Kaksi viikkoa myöhemmin
auto sukeltaa  pimeyteen 120 km tunnissa.
Kurveissa kuski käyttää enemmän
tyyttyä kuin jarruja.
Olemme matkalla aterioitsemaan
vuoren korkeimmalle kohtaa.
Ras T, 59 v., on retken johtaja.
Hänen 4-vuotias pojanpoikansa istuu vierelläni
villamyssy pörröisen kruunuston huppuna.
Sylissäni on kattila täynnä soppaa.
Perillä paikan isäntä ruuvaa
vieraiden kunniaksi hehkulampun
tönönsä ulkokuistin kattoon
ja tarjoaa 60 watin valossa yrttiä
10 litran muoviämpäristä.
Ras T toteaa että pojanpoika
on terrible person.
Virkan olevani samaa mieltä
T karjaisee sen pojalle päin naamaa.
Tämä ponkaisee ylös istuimeltaan
ja alkaa parkua koirat haukkuun ärsyttäen.
Kuten sanottu terrible person.
Janne tyynnyttelee kehuu että Warren on good boy.
Pannullinen höyryävää juomaa on tuotu verannalle.
T käskee minun kaataa Warrenille
ganjateetä vain puoli kupillista.

Kylmä kylmä puhuri pyyhkii kosteaa pihanurmea
sarastuksen hämyyn saakka
Silloin lähdemme lampsimaan alas tielle.
Hyvästellessään minut hampaaton isäntä sanoo:
Come again.







                                          

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.